Nazwa forum

Opis forum


  • Index
  •  » Informacje
  •  » Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

#1 2012-01-27 21:13:56

Wiola

Użytkownik

Zarejestrowany: 2011-12-09
Posty: 11
Punktów :   

Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

Oto punkty na egzamin:

1.znaczenie i adekwatność terminu ARR
2.socjologiczne metody badania ARR; zalety i ograniczenia
3.teologia wobec zjawiska alternatywnej religijności
4.możliwości i ograniczenia filozof. badań zjawiska ARR
5.typologie ARR- odmiany, zalety, ograniczenia, typologia wg Zygmunta Pawłowicza
6.liczba wyznawców ARR w Polsce europie i świecie
7.świadkowie Jehowy jako przykład ARR odwołującego się do Biblii
8.sposób wykorzystania Biblii do tworzenia doktryn ruchów, ŚJ i Adwentyści Dnia7
9.ARR wywodzących się z tradycji niechrześć. - rodz i charakterystyka
10.Międzynarodowe towarzystwo świadomości kryszny - dzieje i doktryna
11.sekty destrukcyjne - ogólna charakt.
12.satanizm współczesny- hist, odmiany, podst doktrynalne
13. kościół scjentologiczny
14.kościół zjednoczeniowy sun myung moona jako przykład synkretyzmu rel
15.New Age - hist odmiany przedstawiciele
16.NA jako AR parareligijny
17.podmiotowe czynniki zwiększające zainteresowanie ARR
18.Przedmiotowe czynniki wpływające na popularność ARR we wsp kulturze Zach

Może każdy wziąłby pkt albo więcej do opracowania i wklejałby tutaj. Ja mogę wziąć pkt 13 i 14.

Ps. Patrycja, sprawdź proszę, czy są tu wszystkie pkt.

Offline

 

#2 2012-01-27 22:38:08

Czarny

Użytkownik

Zarejestrowany: 2011-10-13
Posty: 20
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

11 i 12 mogę.

Offline

 

#3 2012-01-28 00:49:19

Paulina Adamczyk

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2011-12-11
Posty: 9
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

Co do tez to brakuje tu jeszcze dwóch:

Sposoby rozumienia, możliwości użycia i ograniczenia terminu "sekta".
Termin "nowe ruchy religijne" : zalety i trudności związane z posługiwaniem się nim.

Offline

 

#4 2012-01-28 12:44:35

 marianna111

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-10-20
Posty: 80
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

ja i Marta : 1, 6, 19, 20

Offline

 

#5 2012-01-28 12:47:49

patt44

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-14
Posty: 55
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

to ja 7 i 8

Offline

 

#6 2012-01-28 15:16:08

Wiola

Użytkownik

Zarejestrowany: 2011-12-09
Posty: 11
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

Zostały pkt: 2,3,4,5,9,10,15,16,17,18 - kto podbija?? : D

Offline

 

#7 2012-01-28 20:21:20

 basia.

Użytkownik

5641490
Skąd: Lublin
Zarejestrowany: 2010-10-08
Posty: 115
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

to ja wezmę 15 i 16

Offline

 

#8 2012-01-29 13:00:14

areczek

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-10
Posty: 9
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

to ja zajme sie 10 i 16

Offline

 

#9 2012-01-29 14:53:23

Stanislaw.Michalowski

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-10-28
Posty: 165
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

Szesnasty omawia już Basia.

Offline

 

#10 2012-01-30 15:49:18

patt44

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-11-14
Posty: 55
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

Świadkowie Jehowy jako przykład ARR odwołującego się do Biblii

Ruch Świadków Jechowy cechuje :
profesjonalne podejście do sprawy
duże zaangażowanie
zachowanie określonych zasad


-  podstawą głoszonej przez ŚJ doktryny o końcu świata i "tysiącletnim panowaniu Chrystusa" jest dosłownie odczytana Apokalipsa wg świętego Jana
-  każde  z opisanych w Apokalipsie wydarzeń traktują dosłownie

Sposób wykorzystania tekstów biblijnych do tworzenia doktryn ruchów ŚJ:

ŚJ na podstawie Psalmu 45 tak opisują kolejność zdarzeń mających doprowadzić do końca świata:
1.Ukończenie pieczętowania 144 000 wybranych
2.Zagłada Wielkiego Babilonu (wg Księgi Objawienia to ONZ)
3.Bitwa Armagedonu – ostateczne wtrącenie szatana i jego zwolenników (nie Jechowych czyli członków innych religii) do otchłani.
4.Zaślubiny Baranka.
5.Wieczna nagroda dla sprawiedliwych (Jechowych).

Koncepcję zbawienia dostępną dla większości ŚJ określić można za pomocą opracowania dostępnego na oficjalnej stronie : "żyj wiecznie w raju na ziemi"

ŚJ przyjmują dwa różne sposoby szczęśliwego bytowania, grupa 144 000 wybranych będzie królować z Chrystusem w Świątyni niebieskiej
pozostali będą żyć na Ziemi na dziedzińcach niebiańskiej świątyni
prezentowany przez ruch, plan opisujący losy człowieka jest bardzo konkretny
Królestwo Boże to rząd utworzony przez Boga Jehowę na którego czele stoi wybrany przez niego Jezus Chrystus, ludzie będą mieć pożyteczną i ciekawą pracę, nikt nie będzie się nudził, ludzie będą realizować wspaniałe projekty
zgodnie z doktryną ruchu zbawieni będą tylko ŚJ, inni ludzie zostaną potępieni ponieważ własną wolą odrzucili Boga zostaną unicestwieni wraz z Szatanem, któremu służą
los "nie-Świadków" jest przesadzony, nawet działalność prawdziwych świadków nie może ich nawrócić, nauczanie służy ukazaniu im, że są grzeszni i czeka ich unicestwienie.
CELEM RUCHU NIE JEST NAWRACANIE !!!


Koniec Świata wg Adwentystów Dnia Siódmego:

ruch religijny odwołujący się do Biblii dosłownie odczytanej
szczególnie ważna dla ADS oprócz Biblii ważna jest książka Elen White  "Wielki bój"
za narzędzie Szatana uznany tam został Kościół katolicki
Bój ten roztrzygnie się wraz z przyjściem Chrystusa na ziemie
Adwentyści dosłownie odczytują proroctwa  zawarte w Apokalipsie ponowne, przyjście Chrystusa wyobrażają sobie w skali kosmicznej
po tym nadejdzie milenium – tysiącletnie panowanie Chrystusa ze świętymi w niebie
na opuszczonej ziemi przebywać będą jedynie Szatan i jego Aniołowie, niesprawiedliwi powstaną z martwych i z Szatanem otoczaą miasto ale pochłonie ich ogień boży

(za błędy przepraszam)

Offline

 

#11 2012-01-30 17:45:10

 PatrycjaP

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-10-09
Posty: 80
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

Ja zrobiłam narazie pkt 5, nie wiem czy dobrze bo na podstawie kserowanych notatek, które są bardzo niewyraźne. Więcej nie znalazłam

Typologia współczesnych A.R.R.
1)    ARR posługujące się Biblią. Obejmuje ruchy, których doktryny oprócz Biblii uznają jeszcze inne księgi objawione lub prorocze, bądź też uznają pewne Księgi Biblii, a inne odrzucają w ten sposób interpretując Pismo Święte zmieniając jego treść.
Do tej grupy należą Świadkowie Jehowy.
2)    Ruchy religijne wywodzące się z tradycji religii niechrześcijańskich.
Nauka tych ruchów nawiązuje do doktryny jakiejś światowej religii, lecz nie jest z nią tożsama. Najczęściej ruchy te odwołują się do religijnych tradycji Dalekiego Wschodu. Najbardziej znane w Polsce Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny oraz Instytut Wiedzy o Tożsamości „Misja Czaitanii”
3)    Sekty destrukcyjne. Są to grupy których przywódcy posługują się różnymi technikami manipulacji  psychicznej dla uzyskania kontroli nad osobami do nich należącymi. Doktryna traktowana jest instrumentalnie (pełni funkcje narzędzia umożliwiającego skuteczniejsze oddziaływanie na psychikę potencjalnych adeptów) . Są to ruchy satanistyczne, Scjentologia, Kościół Zjednoczeniowy Sun Myung Moona
4)    Ruchy parareligijne nazywane w ten sposób ponieważ (w odróżnieniu od ruchów religijnych) nie oferują dróg prowadzących od osiągnięcia zbawienia, lecz jedynie metody duchowego doskonalenia się człowieka (samorozwoju). Ruchy te dla których główne źródła inspiracji stanowią takiej zjawiska jak astrologia, magia, okultyzm czy też spirytyzm.

Offline

 

#12 2012-01-30 18:24:19

 marianna111

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-10-20
Posty: 80
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

1.znaczenie i adekwatność terminu ARR
(z notatek z wykładów)
Alternatywne ruchy religijne mogą być:
-religijne
-parareligijne
-pozareligijne

Aby uznać jakąś grupę za ARR grupa ta musi posiadać przynajmniej dwie z trzech podanych właściwości:
-Jej doktryna musi dawać odpowiedź na pytanie o sens zycia a także głosić jakąś koncepcję zbawienia
-Niezbędne jest by doktryna ruchu wskazywała na istnienie Bytu Absolutnego, stojącego ponad Światem, równocześnie jednak takiego, z którym można wejść w bezpośredni kontakt.
-Wskazywać musi ponadto metody pozwalające osiągnąć kontakt z Absolutem, wyrażać szacunek wobec Niego a w ostatecznym efekcie prowadzące członków grupy do zbawienia.

6.liczba wyznawców ARR w Polsce europie i świecie
(dane z notatek z wykładów, tam było tylko tyle. Jeśli znajdę coś więcej na ten temat to wrzucę)
Kryteria
-liczba wyznawców ~~ 2% ponad 100mln
-liczba ruchów (wspólnot) ~~ 30tys

Wlk. Brytania ok 600 działających, opisowych ruchów religijnych
Francja 120 dużych RR, 800 małych RR
W Rosji w latach 80-tych rozpoczęło działalność ok 1100 RR
Polska - oficjalnych 159 RR, w rzeczywistości ok 300
osoby związane z Ruchami ok 400-800 tys osób
Świadkowie jehowy - ok 128 tys aktywnych głosicieli
Adwentyści Dnia Siódmego - ponad 7000 osób


19.Sposoby rozumienia, możliwości użycia i ograniczenia terminu "sekta"
(z internetu)
1 - grupa religijna, która oderwała się od któregoś z wielkich kościołów panujących i przyjęła własne zasady organizacyjne.
2 - grupa społeczna izolująca się od reszty społeczeństwa, mająca własną hierarchię wartości, zespół norm zachowania się, silnie akcentująca przywódcy.
3 - to ugrupowanie lub ruch, wyróżniający się przesadnym oddaniem jakiejś idei i posługujące się nieetyczną perswazją i manipulacją w celu uzyskania poparcia dla zamierzeń przywódców.

UNIWERSALNA DEFINICJA SEKTY :
Sekta (CULT) - jest to grupa ludzi, która posiada strukturę typu piramidowego i autorytarne kierownictwo. Charakterystyczne dla niej jest nauczanie i przewodnictwo pochodzące od osoby lub osób znajdujących się na szczycie tej hierarchii. Grupa tego typu zazwyczaj uzurpuje sobie prawo do posiadania wiedzy na temat jedynej drogi do Boga, Nirwany, Raju, Ostatecznej Rzeczywistości, Pełnego potencjału, Drogi do szczęścia itd. Celem takiego oddziaływania jest uzyskanie pełnego panowania nad swoimi członkami i zatrzymanie ich na stałe wewnątrz grupy.

Definicja ta obejmuje sekty istniejące w obrębie wielkich religii świata, łącznie z sektami nie mającymi podłoża religijnego - sekty ekonomiczne, edukacyjne i psychologiczne.

Zdefiniowanie pojęcia "sekta" jest wyjątkowo trudne. Dotychczas powstało kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset definicji, a żadna z nich nie oddaje zjawiska wystarczająco całościowo, by wszyscy ją zaakceptowali. Praktycznie każdy ośrodek informacji o sektach posługuje się swoją własną.

W zasadzie nie ma większego znaczenia, co uznamy za sektę, a co za "nie-sektę". Przyklejanie etykietek nie doprowadzi do rozwiązania problemu. Więcej, jeśli jakąś grupę będziemy określać jako sektę, może się to skończyć rozprawą sądową o zniesławienie. Słowo "sekta" posiada bowiem w mowie potocznej pejoratywne znaczenie, negatywne zabarwienie emocjonalne.
Znawcy problemu kontrowersyjnych grup w kwestii definiowania dzielą się na dwa obozy.
-Do pierwszego należą ci, którzy odrzucają termin "sekta", chcąc go zastąpić innymi, które nie kojarzą się tak negatywnie. Proponują nazwy zastępcze: "nowy ruch religijny", "grupa kultowa", "grupa parareligijna", "grupa psychomanipulacyjna", "nowa religia" i inne.
-Drugą grupę stanowią ci, którzy uważają, że skoro pojęcie "sekta" istnieje, to trzeba mu nadać jakieś konkretne znaczenie. Oni właśnie wymyślają te wszystkie definicje.
Tak naprawdę dla przeciętnego człowieka nie ma żadnego znaczenia, czy daną grupę można nazwać sektą, czy też nie. Jeśli stanowi ona zagrożenie, to określenie jej tą nazwą nic nie zmieni.




20.Termin "nowe ruchy religijne" : zalety i trudności związane z posługiwaniem się nim.
(z internetu)
Mianem nowe ruchy religijne określa się powstające współcześnie, praktycznie od lat sześćdziesiątych, organizacje, które proponują nauczanie i doświadczenie religijne (lub magiczne, w tym przypadku mówi się o nowych ruchach magicznych) różniące się zasadniczo od doktryn charakterystycznych dla wielkich, zakorzenionych historycznie tradycji religijnych, stanowiących większość liczebną na danym obszarze geograficznym. humanistycznych, jak również w pracach nienaukowych i w mowie potocznej.W literaturze, obok wymienionych terminów stosuje się, mniej lub bardziej zasadnie pojęcia takie jak: sekta, kult, nowe ruchy alternatywne, religia nietradycyjna. Szczególną uwagę chciałbym zwrócić na dwa pierwsze, bardzo różnie rozumiane na poziomie nauk
Gwoli jasności, termin nowych ruchów religijnych, choć przyjęty obecnie w skali międzynarodowej również nastręcza pewne trudności. Według E. Barker kategorii tej używa się jedynie jako „dogodnego sposobu wskazywania na pewien ogólny przedmiot rozważań”. Równie niejasna wydawać się może sama kategoria nowości. Nie istnieje bowiem ściśle wyznaczona granica określająca, które ruchy można jeszcze, a które już nie, nazywać nowymi. Ruch, którego geneza sięga początków naszego stulecia jest ruchem młodym w relacji z takim, którego tradycje liczą kilka tysięcy lat. Pojęcie nowości jest więc bardzo względne i nieostre.
Problemowe jest też określenie ruchu mianem religijnego - często zdarza się bowiem, że pewne grupy, mimo, iż wywodzą się z tradycji religijnej unikają w swej nazwie jakichkolwiek religijnych pierwiastków, natomiast ugrupowania świeckie oscylują ku religijnemu samookreśleniu.
Także sam termin, określający przecież działania poza sferą ugruntowanych instytucji czy organizacji, nie najtrafniej określa ugrupowania religijne, charakteryzujące się często wysokim stopniem instytucjonalizacji.
Ludzie, którzy sprzeciwiają się stosowaniu tego terminu często czynią tak w oparciu o przekonanie, że „nowe ruchy religijne” nie są „prawdziwymi” religiami, gdyż te postrzegane są zwykle jako „dobre”. Przeciwnicy NRR[10] odmawiają prawa do określania się mianem religii takim ruchom, jak chociażby Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny lub Kościół Zjednoczeniowy (popularnie zwany Kościołem Moona), choć te, wedle każdej słownikowej definicji, zostałyby za religie uznane. Z drugiej strony, zdarza się, że same NRR postrzegają religię jako zjawisko negatywne, w związku z czym świadomie odcinają się od stosowania wobec siebie tego pojęcia - nawet jeśli istotnie podpadają pod większość definicji religii.
Pragnę w tym miejscu zaznaczyć, że nie ma powszechnej zgody nawet co do samego określenia religia, zrozumiałym jest więc kłopot ze zjawiskiem NRR. Niektóre definicje, odwołując się do wiary w Boga, wykluczają na przykład buddyzm. Inne zaś są tak szerokie, że potrafią objąć swym znaczeniem ideologie takie jak marksizm.
Podsumowując, terminu „nowy ruch religijny”  określia wewnętrznie zróżnicowany zespół organizacji, z których większość pojawiła się w dzisiejszej postaci w drugiej połowie XX wieku, i które oferują zwykle pewien rodzaj odpowiedzi na fundamentalne pytania natury religijnej, duchowej i filozoficznej.

Offline

 

#13 2012-01-30 18:35:31

 basia.

Użytkownik

5641490
Skąd: Lublin
Zarejestrowany: 2010-10-08
Posty: 115
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

wszytsko opracowne z internetu, nie jestem pewna co do punktu 16, ale więcej nie znalazłam ;<


15. New Age - historia, odmiany, przedstawiciele

Historia:
- New Age to nieformalny i wielowymiarowy ruch społeczno-kulturowy. Ruch ten nie ma założyciela, nie ma dogmatów, świętych ksiąg ani nawet centrali
- wśród symboli, jakimi się posługuje można wymienić swastykę, liczbę „666” oraz tęczę, symbolizującą most pomiędzy istotą ludzką a naduszą - duchem wszechświata.
- NA narodziło się mniej więcej w latach 1960-1980, w Stanach Zjednoczonych i przyjął określoną formę w doktrynie Heleny Bławatskiej, rosyjskiej medium należącej do wolnomularstwa. W roku 1875 założyła ona Towarzystwo Teozoficzne, którego celem było zbudowanie uniwersalnego braterstwa ludzkości, pozbawionego różnic wiary i rasy, a także badanie ukrytych mocy człowieka. - NA rozwijał się początkowo w dwóch środowiskach inspirowanych właśnie przez Towarzystwo Teozoficzne: wspólnota w Findhorn w Szkocji oraz Instytut Rozwoju Potencjału Ludzkiego w Esalen w Kalifornii
- Korzeni ruchu NA należy szukać w latach 60., w kontrkulturze hippisowskiej - festiwal Woodstock był pierwszym przejawem nowego ruchu
- ekspansję na świat w roku 1968 zawdzięcza musicalowi Hair, który w piosence „Aquarius” streszczał ideologię New Age.
- w roku 1980 opublikowano książkę Marilyn Fergusson "Konspiracja Wodnika", uważanej za „Biblię New Age”; mówi o zbliżającej się wielkiej przemianie, cichej rewolucji, inspirowanej przez ludzi, którzy przeżyli osobistą przemianę a teraz mozolnie budują nową cywilizację

Odmiany:
- nurt okultystyczny: propaguje wiarę w reinkarnację i moc kryształów. Powszechny jest pogląd, iż w życie człowieka ingerują tzw. przewodnicy duchowi, którymi mogą być dusze zmarłych albo demony. W związku z tym bardzo popularny jest spirytyzm, biała, ale także czarna magia, szamanizm, astrologia i jasnowidzenie.
- nurt humanistyczny: związany jest z człowiekiem i próbą rozwijania w nim ukrytych mocy. Skupia swoją uwagę także na systemie etycznym, zgodnie z którym jednostka jest odpowiedzialna wobec samej siebie. Mówi o jedności Kosmosu, którego części są ze sobą powiązane a poznać je można jedynie w sposób ezoteryczny, gdyż rozum ludzki jest niewystarczający. Tylko wybrani mogą dostąpić prawy ukrytej w kosmosie i człowieku przez poznanie ezoteryczne. Zadaniem człowieka jest dążenie do zjednoczenia z kosmosem, gdyż to da mu możliwość wspiąć się na wyższy stopień świadomości.

Przedstawiciele:
- Carl Gustaw Jung: szwajcarski psychiatra, jeszcze jako student zainteresował się okultyzmem. Przez dwa lata był kronikarzem i aktywnym uczestnikiem seansów spirytystycznych. Zachęcał do poszukiwania Boga wewnątrz siebie i do budowania z nim więzi poprzez ćwiczenia i praktyki okultystyczne.
- Pierre Teilhard de Chardin: francuski teolog, jezuita, jego koncepcja znana jest pod nazwą ewolucjonizmu katolickiego. Uważał, że cały wszechświat ewoluuje w swych wszystkich aspektach, przechodząc przez różne stadia. Ewolucja ta dokonuje się w Chrystusie kosmicznym, który stanowi dla niej punkt początkowy (alfa) i końcowy (omega).
- Rudolf Steiner: austriacki filozof i mistyk, uważał, że człowiek powstaje w momencie wtajemniczenia, kiedy pozna to, co astralne. Dopóki doświadczenie nie wykracza poza sferę zjawisk fizycznych, byt ludzki jest niemożliwy. Kiedy uczynimy siebie adeptem wiedzy tajemnej, dopiero wtedy możliwe jest odpowiednie poznanie, a wraz z nim odpowiednie działanie.

16. New Age jako alternatywny ruch parareligijny
Niektórzy upatrują w New Age nową religię, ale jest to raczej błędne założenie, gdyż z założenia ruch ten jest właściwie alternatywą dla chrześcijaństwa. Mimo iż zawiera wiele elementów pochodzących z systemów religijnych, nie identyfikuje się z żadnym z nich. Bóg nie jest Stwórcą, nie jest osobą, lecz pewną energią, siłą, duszą, zasadą życia. New Age opiera się na panteizmie, doktrynie filozoficznej, religijnej, utożsamiającej Boga ze światem i zaprzeczającej, iż jest on osobą. Dla wyznawców tego ruchu wszystko jest Bogiem, co w konsekwencji prowadzi do stwierdzenia, iż skoro wszyscy i wszystko jest Bogiem, to w rzeczywistości Boga nie ma.

Ostatnio edytowany przez basia. (2012-01-30 18:50:05)

Offline

 

#14 2012-01-30 20:27:19

areczek

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2012-01-10
Posty: 9
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

Ad. 10 Międzynarodowe towarzystwo świadomości kryszny - dzieje i doktryna

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kriszny - to Ruch założony w 1965 roku przez Bhaktivedanta Prabhupada w Nowym Jorku. Doktryna sekty wywodzi się ze starożytnej tradycji duchowej Indii (Kriszna jest jednym z bóstw hinduizmu) i oparta jest na świętych księgach hinduizmu. Sami hindusi odrzucają jednak interpretację harekrisznowców. Filozofia tego Ruchu jest próbą przekształcenia hinduizmu tak, aby był dostosowany do przeciętnego człowieka. Członkowie sekty oddają cześć mitycznemu bogu Krysznie poprzez rozmaite rytuały np. codzienne ofiarowanie pokarmu, śpiew mantr z imieniem Kryszny 1728 razy dziennie. Jest to obowiązkiem i warunkiem zbawienia. Wyznawcy Kryszna stosują ascetyczny wegetarianizm tzn. nie jedzą mięsa, ryb, jajek. Adept podlega kontroli sekty co do diety, stosunków płciowych i specjalnych strojów czyli jest poddawany żelaznej dyscyplinie. Jeśli zachodzi taka konieczność wyznawca powinien być gotów kłamać dla dobra sekty czy nawet popełnić przestępstwo.
Przywódcy Hare Kriszny dzielą ludzkość na adeptów i tych, którzy nie należą do sekty. Oczywiście, ci ostatni mogą być jedynie przedmiotem instrumentalnego traktowania.
Wizja zbawienia u Kryszny, który jest "nieubłagalny" wiąże się z legalistyczną wizją reinkarnacji [reinkarnacja wg. niektórych wschodnich doktryn religijnych to wiara w wielokrotne odradzanie się człowieka po śmierci przez wstępowanie jego duszy w ciało innej istoty - czyli wędrówka dusz] oraz karmy [w indyjskiej religii i filozofii - suma uczynków człowieka, spełnionych w poprzednich wcieleniach, decydująca o charakterze nowej egzystencji w łańcuchu reinkarnacji]; polegającej na zapłacie za uczynki, pozbawionej łaski i miłosierdzia Bożego.
Sekta Hare Kryszna została wylansowana m. in. dzięki jednemu z członków zespołu The Beatles, Georgowi Harrisonowi. Zadedykował harekrysznowcom piosenki: "My Sweet Lord" i "Living in the Material Word" oraz wspierał ich finansowo.
Ruch uznany został za niebezpieczny przez Parlament Europejski, a kilka państw wydało zakaz działalności sekty na swoim terytorium. Trudno się temu dziwić, gdyż ma on niedobrą sławę z racji udokumentowanych przestępstw, takich jak handel bronią, narkotykami czy zabójstwami w łonie samej sekty. Amerykańscy harekrisznowcy są organizacją paramilitarną, dążącą do fizycznej eliminacji nie-adeptów.
Sama osoba Kryszny z chrześcijańskiego punktu widzenia jest niemoralna, gdyż kłamie, kradnie, zabija i uwodzi pasterki. Ogólnie więc jest zaprzeczeniem moralności i miłości.
W Polsce Ruch Świadomości Kryszny działa oficjalnie od r. 1988 i jest bardzo aktywny. Wyznawcy niewiele udzielają się społecznie, wbrew opiniom, które o sobie wypowiadają. Natomiast słyną z rozdawania tanich wegetariańskich posiłków (wcześniej poświęconych Krysznie), sprzedaży na ulicach książek czy kadzidełek zapachowych. Te formy aktywności mają za zadanie reklamę Hare Kryszny i stanowią przedpole dla werbunku do sekty. Następne etapy "wtajemniczania" to: prezentacja wiedzy o jodze, sposobach koncentracji świadomości na obiekcie zmysłowym, muzyka medytacyjna, rytuały oczyszczania, filozofia traktująca o związku z Bogiem poprzez oddawanie kultu Krysznie itp.
Potencjalnymi kandydatami do tej sekty są ludzie młodzi, których bardziej ujmuje zewnętrzne piękno, oprawa niż prawda, zagubieni, sfrustrowani, poszukujący akceptacji i inności. Świadome metody werbunku stosowane przez Ruch Hare Kryszna są wprowadzeniem ludzi w strefę inicjacji religijnej, następstwem czego jest przyjęcie w poczet adeptów. Ta inicjacja dla chrześcijanina jest zwyczajną idolatrią czyli oddawaniem czci boskiej symbolicznemu bóstwu, co stanowi poważne odstępstwo od wiary i zasad religii katolickiej. Nie jest więc prawdą, wbrew obiegowym opiniom jakie wypowiada się o Ruchu Hare Kryszna, że "ich Bóg ma inne imię". Dla katolika to zwyczajna herezja.

Kopiowane z neta bo notatek nie mam

Offline

 

#15 2012-01-31 14:32:47

oktawian_bielecki

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2010-10-14
Posty: 9
Punktów :   

Re: Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

słuchajcie nie wiem czy jest sens nauki z neta. Jeśli mogę Wam w jakikolwiek sposób pomóc to tak się składa, że posiadam notatki ze wszystkich wykładów (czytelne i przejrzyste, ładne itp itd)! Nie ma mnie jutro na majdanie, ale jesli macie ochote to mozemy sie spotkac np.przy Kulu i skserujecie sobie te notatki, które mam. jedynie w taki sposób mogę wykazać zaangazowanie w pomoc reszcie osób xD. tak jak mowie dajcie mi jakos znac to mozemy cos wykminić, bo przeciez nie chcemy miec przypałów z fakultetu, nieprawdaż? xd pozdro!

Offline

 
  • Index
  •  » Informacje
  •  » Alternatywne ruchy religijne - wykład dodatkowy

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
Szamba betonowe Starogard Gdański studio kopiowania kaset mokotów